Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Hallitsijan kolme kysymystä

11.2.2011

Hallitsijan kolme kysymystä

Johtamisen nyt : tietoinen läsnäolo johtajuuden kivijalkana kirjassa on Seija Mauron usein kertoma opettavainen tarina Hallitsijasta. Haluan antaa sen ajattelemisen aiheeksi tänään.

Leo Tolstoi kertoo hallitsijasta, joka ajatteli kaikkien huoliensa häviävän sitten, kun hän tietäisi vastaukset kolmeen kysymykseen. Kysymykset olivat:
1.       Mikä on tärkein aika kullekin tehtävälle?
2.       Kenen kanssa työskenteleminen on tärkeintä?
3.       Mitä tärkeää tulee tehdä kaiken aikaa?
Hallitsija sai monenlaisia neuvoja; tulisi opetella ajanhallintaa, priorisointia ja päätöksentekoa; tulisi palkata maailman parhaat neuvonantajat jne. Mutta hallitsija ei ollut mihinkään vastauksista tyytyväinen ja niin hän päätti mennä tapaamaan vuorella asuvaa viisasta erakkoa ja tapasi hänet puutarhasta kaivamasta maata.

Hallitsija esitti kysymyksensä. Erakko kuunteli tarkasti, mutta ainoastaan taputti hallitsijaa olkapäälle ja jatkoi raskasta työtä. Hallitsija sanoi: ”Olet varmaan väsynyt, anna minun kaivaa. ” Erakko istui ja hallitsija alkoi kaivaa. Kun hän oli kaivanut jonkin aikaa, hän toisti kysymykset. Erakko vastasi: ”Etkö jo lepäisi? minä voin jatkaa.” Hallitsija halusi kuitenkin jatkaa kaivamista. Kun alkoi jo tulla ilta, hallitsija sanoi: ”Tulin tänne kysymään neuvoasi. Jos et osaa neuvoa, niin sano, jotta voin palata kotiin.”

”Kuulitko? Joku juoksee tänne päin” sanoi erakko. Samalla metsästä tulikin pahasti haavoittunut mies, joka kaatui tajuttomana maahan. Erakko ja hallitsija sitoivat miehen haavat. Kun tämä tuli tajuihinsa hän sanoi hallitsijalle: ”Anteeksi!” Hallitsija kysyi miksi mies pyytää häneltä anteeksi. Mies vastasi :”Majesteetti. Te ette tunne minua, mutta minä tunnen teidät. Viime sodan aikana ryöstitte omaisuuteni ja tapoitte veljeni. Olin vannonut tappavani teidät eräänä päivänä. Kun sain tietää, että tulette metsätietä tänne majalle, päätin tappaa teidät paluumatkallanne. Odottaessani teitä sotilaanne löysivät minut ja haavoittivat minua, mutta pääsin pakenemaan. Aioin tappaa teidät ja nyt te pelastitte henkeni. Antakaa anteeksi se, mitä suunnittelin.”
Your Move by Durotriges, on Flickr
Ennen lähtöään majesteetti kysyi vielä erakolta vastauksia kolmeen kysymykseensä. Erakko vastasi: ”Nehän ovat tulleet vastatuiksi. Jos ette olisi tunteneet sääliä minua kohtaan ja jääneet kaivamaan kanssani maata, olisitte nyt kuollut. Silloin tärkein aika oli se kun kaivoitte. Tärkein henkilö olin minä ja tärkein pyrkimyksenne oli auttaa minua. Muista, että on olemassa vain yksi tärkeä aika. Se on tämä hetki! Tärkein ihminen on se, jonka kanssa olet juuri nyt, sillä emme tiedä, olemmeko kenenkään muun kanssa tämän jälkeen. Tärkeintä on tehdä se ihminen, jonka kanssa olet juuri nyt onnelliseksi. Sillä se on elämän ainut tarkoitus.

Ei kommentteja: