Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Läsnäoleva vanhempi, osa 5: Kommunikaatio harjoituksena

6.3.2011

Läsnäoleva vanhempi, osa 5: Kommunikaatio harjoituksena

Tämä on viides ja toiseksiviimeinen osa ajatuksiani ja muistiinpanojani kirjasta tietoisen läsnäolon opas vanhemmille. Edelliset osat voit lukea alla olevista linkeistä:

.:Kuunteleminen:.
Kuunteletko lastasi todella? Ethän samalla tee jotain muuta tai suunnittele vaikka illallista? Tavoitteena tulisi olla halu kuunnella ja osallistua avoimin, ystävällisin ja uteliain mielin. Olisi hyvä muistaa, että jokaisella ihmisellä on jotain kerrottavaa, lapsellakin. Saat sen selville vain kuuntelemalla ja olemalla läsnä keskustelussa. Lasta on tärkeä kuunnella avoimesti ja arvostelematta, vain näin hän osaa kommunikoida selkeästi ja varmasti. Tähän pätee myös hyväksymisen, myötäelämisen ja integriteetin periaatteet. Koska keskeytät? Palatko halusta kertoa omista kokemuksistasi tai keskeyttää neuvoaksesi heti lasta? Lapsellakin voi jo olla mielipide ja kaikkeen kuuntelemiseen kuuluu toisen mielipiteen kunnioittaminen.
...!? by sⓘndy°, on Flickr
Keskittyneesti kuunteleminenkin voi olla meditointia, tietoisen läsnäolon harjoittamista. Samalla voi harjoittaa aloittelijan mieltä. Miten lapsi ilmehtii, mitä keho puhuu ja mikä on äänensävy, entä asenne puheen takana?

.:Keskusteleminen:.
Lapsen kanssa keskusteluun tulee varata aikaa. Lapsen tulee saada kokea olevansa kuuntelemisen arvoinen. Hengitä, hyväksy ja toimi. Kun lapsi tulee samana päivänä viidettätoista kertaa kertoakseen jotain, mieti:
  • Onko se, mitä parhaillaan teen, tärkeämpää kuin se että kuuntelen? Jos voi, kuuntele, jos ei voi:
  • Voiko lapsen asia odottaa? Jos voi, mieti ja kerro:
  • Milloin olen valmis kuuntelemaan? Sano, että teet tehtäväsi loppuun ja jutellaan sitten. Tai kerro milloin asiasta on aika puhua.

Kirjoittajat vinkkaavat muutamaan kirjaan, joissa käsitellään lasten kuuntelemista ja perheen kommunikaatiota. Peilaamista, aktiivista kuuntelemista neuvotaan kirjoittajien mukaan hyvin, Harville Hendrixin kirjassa Giving the love that heals. Siinä neuvotaan miten tunne peilataan takaisin ja osoitetaan se, että lapsi kuultu ja hänet on ymmärretty. Esimerkiksi: ”Sinua varmaan harmittaa, kun pallo jäi katolle.” Thomas Gordonin kirjassa Toimiva perhe taas kommunikointi käännetään minä viesteiksi.
danbo in 7-11 by sⓘndy°, on Flickr
Haasteellisista kommunikaatiotilanteista annetaan kirjassa vinkkejä tietoiseen läsnäoloon perustuen:
·   Suuttuminekin voi olla rakentavaa jos pysähtyy kuuntelemaan miksi on huolissaan, peloissaan tai ärtynyt.
·   Kun lapsen ongelmaa aletaan ratkoa, voidaan miettiä: Kenelle ongelma kuuluu? Lasta voi tukea ongelmanratkaisussa ymmärtäen ja hyväksyen ongelman ja auttaen kertomalla miksi se olisi tärkeä ratkaista.
·   Mieti käsketkö ja millä äänensävyllä. Oletko jo asennoitunut että lapsi ei tottele? Lapset haluavat olla vanhemmilleen mieliksi. Miten molempien tarpeet saadaan otetuksi huomioon?

Ei kommentteja: