Follow my blog with Bloglovin Tietoinen läsnäolo: Zeniä V: Pelon ja retriitin tarkoitus

24.6.2013

Zeniä V: Pelon ja retriitin tarkoitus



Viime kirjoituksessa Brad Warnerin kolmannen kirjan, Zeniä karmalla ja suklaakastikkeella jutuista puhuttiin pitkistä istumasessioista. Sen tarkoitusperiä käy epäileminen niin ennen, aikana, kuin jälkeenkin. Tässä vähän lisää pohdintaa.



Sesshin voi opettaa myös pelottomuutta. Ei ole suurempaa pelkoa kuin itsensä kohtaamisen pelko. Saatat luulla, että eniten pelkäämäsi asiat tulevat ulkopuoleltasi. Eivät ne koskaan tule sieltä. Jos pystyt kohtaamaan pelon itseäsi kohtaan, mikään jonkun muun tekemä ei voi koskaan enää pelottaa sinua. No, he voivat hätkähdyttää tai yllättää sinut. Sitä ei voi mikään estää. Mutta kukaan ei voi enää todella pelottaa sinua.


Olin luullut, että zenretriiteissä kokemani maailman ja normaalielämässä kokemani maailman välillä oli jättimäinen ero. Mutta joka retriitin kohdalla kävi selvemmäksi, että se ei pitänyt paikkaansa. Itse asiassa nämä kaksi elämäni puolta olivat hyvin paljolti sama asia. Näitä kahta maailmaa yhdistävä asia olin minä. Ei ollut mitään kokemistani paikoista erillistä. Ei ollut mitään ikuisesti itsenäistä minää, jota voitaisiin heitellä tilanteesta toiseen. Hiljaiset, levolliset vuoret olivat minä. Huutava, hullu Tokio olin minä.

A New Dawn by ~FreeBirD®~, on Flickr


Tajusin, että aina lähtiessäni retriitistä, että voin ottaa sen mukaani. Elämä retriitissä on hyvin kurinalaista. Jokainen tekosi on selkeä. Jopa vuorovaikutus 
ihmisten kanssa seuraa ennalta tiedettyä kaavaa.



Elämä ulkopuolella ei ole sellaista. Se on kaoottista, hajanaista, villiä. Mutta sen ei tarvitse olla. Vaikka kaikki ympärilläsi on sekoamassa, kunhan säilytät keskustasi. maailma säilyttää sekin keskustansa. Se on jännä juttu. En sano, että se olisi helppoa. Mutta ennen kuin olin istunut muutaman retriitin, en voinut edes kuvitella sen olevan mahdollista. Kun tiedän sen mahdolliseksi, tunnen tavallaan velvollisuudekseni säilyttää sen. Maailma tarvitsee keskustan. Toivoisin että se olisi minua parempi. Mutta jos sen on oltava minä, minun täytyy tehdä se. 



Ei kommentteja: